Woensdag 17 juni
Ontbijt in jullie hotel en check-out.Treinreis naar Venetië met Frecciarossa-hogesnelheidstrein (2h).
Na aankomst per vaporetto door het Canal Grande, via San Marco, naar Lido.Check-in in jullie hotel op 350m van de aanlegsteiger, 3 nachten.
Nog onder voorbehoud : Villa delle Palme, https://maps.app.goo.gl/ssnZZBqaPKhTSTjC7
Hier komt ons verslag
Verslag Dag 17Toch wel handig als het aantal dagen exact overeenkomt met de datum. Zeker als je weer eens van locatie verandert want de tijd gaat snel.Deze morgen nog lekker ontbeten in ons hotel in Firenze en dan inpakken, uitchecken en naar het station wandelen. De temperatuur liep al flink op maar in het station was er schaduw dus geen probleem om daar even te moeten wachten.Jullie raden het nooit maar de trein die ons naar Venezia zou brengen, was op tijd én nog beter, hij reed helemaal tot het Venezia Santa Lucia Station. Wel een beetje speciaal is dat de spoorlijn van Venezia Mestre tot het eindstation eigenlijk over het water lijkt te rijden. Daar is dus een spoorwegovergang gemaakt over het water. Mooi wel.Eens aangekomen konden we na de perfecte uitleg heel makkelijk vinden waar we de tickets voor de Vaporetti (waterbussen) konden kopen. Ook de bijhorende uitleg hoe die te gebruiken en jawel, het liep allemaal vlotjes. De juiste waterbus op (wel wat gedoe om met onze valiezen er op en af te geraken) en dat is toch wel bijzonder. We zaten voorin en af en toe spatte er water door de raampjes naar binnen. We konden ook al een glimp opvangen van Piazza San Marco. Na een dik half uurtje zetten we voet aan wel op het eiland Lidp di Venezia. Denk vooral aan Knokke Le Zoute. Zo'n twee straten verder vonden we ons hotel en weer een meevaller, de kamer was al klaar. Het lijkt of de pechvogels die we waren in het begin, verandert zijn in geluksvogels. Ik wil het niet ginxen natuurlijk. We hebben al zoveel leren omgaan met wijzigende plannen dat we wel zien wat het wordt.Plots werd op de deur geklopt en werd een ijsemmer met een fles Prosecco, twee glazen en een portie chips afgegeven. De begeleidende brief leerde ons dat het van onze reisagent Bart kwam voor de pechvogels. Super leuk natuurlijk. De chips dus voor mij en de Prosecco voor Papsie (al was het met deze hitte geen goed idee om veel alcohol te drinken natuurljk).Na ons even opgefrist te hebben, dit eiland wat gaan verkennen. Ik wist dat hier een lang zandstrand was en dus wij daarnaar op zoek. Beeld je in dat je in Knokke bent en naar het laatste puntje van het Zoute wandelt over de dijk. dat gevoel maar dan gelukkig wel met een aantal bomen. Al is het hier flink warm. Zo'n 32 graden of meer.Het gratis stuk strand gevonden en ik kon toch niet weerstaan aan de golven dus even met mijn voeten door het water. Ik mag dan al wel een badpak meehebben, op deze wandeling had ik dat natuurlijk niet bij. Zo jammer!Natuurlijk moesten we ook weer terug en dat ging over een straat als de Lippenslaan. De winkeltjes bekeken en wat schaduw gezocht. Uiteindelijk bij een gelateria uitgekomen en een ijsje gesmikkeld. Daarna een supermarktje binnen voor wat lekkers voor vanavond. Morgen of overmorgen gaan we nog eens goed uit eten maar vandaag houden we het simpel met wat brood, Prosciutto crudo (rauwe ham) en wat kaas. Een fles perzikthee erbij en we kunnen voort.Terug naar ons hotelkamertje (echt wel klein) en de voetjes omhoog want toch wel veel geslenterd in de hitte.Morgen gaan we naar de grootste bezienswaardigheden in de buurt van het San Marcoplein. Overmorgen willen w dan de eilanden Murano (glaskunst) en Burano (vrolijke gekleurde huisjes) bezoeken. Zaterdag na het ontbijt en uitchecken, moeten we de bagage naar een opslagplaats brengen aan het station en kunnen we daar in de buurt de straatjes en steegjes nog verkennen want... onze kaart voor de waterbus loopt exact 72 uur na de eerste activatie af. Daar moeten we uiteraard wel rekening mee houden.Dikke zoen en tot de volgende.

