Dag 15-16

Maandag 15 - Dinsdag 16 junii

Ontbijt in jullie hotel.2 verblijfsdagen in Firenze.

Hier komt ons verslag….

Verslag Dag 15Onze 3de en dus laatste week is aangebroken. Voelt toch wel vreemd aan nu om te bedenken dat we over een week weer thuis zijn.Maar eerst nog volop genieten van kunst, cultuur en de Italiaanse keuken.Na een goede eerste nacht in ons hotel eerst maar eens het ontbijt gaan inspecteren. Veel keuze, in ieder geval genoeg. Verschillende soorten hartig beleg, vers gesneden fruit of stukken fruit, roerei, spek, gebakken champignons, mini mozzarella, tomaatjes, broodjes en toastbrood, yoghurt, croissants, koffiekoekjes en zelfs taart 'della nonna' (grootmoeders taart dus). Een lekkere kop cappuccino erbij want jawel, de Italianen kennen hun koffie echt wel en zelfs deca is geen probleem.Daarna klaarmaken voor wat bezichtigingen. Het was ongeveer 9.30 uur en dus eerst maar eens naar het Battistero dat al open was. Jammer genoeg wordt een deel ervan gerestaureerd dus konden we niet alles zien maar het was nog meer dan de moeite. Daarna gaan aanschuiven aan de rij voor de Duomo. Om 10.15 uur ging die pas open en er stond een kleine rij voor ons. We zagen de rij heel snel héél lang worden achter ons dus waren we blij dat we zo vroeg waren gekomen. Ook zeker weer de moeite om te zien, zowel beneden waar nog oude restanten te vinden zijn als in de Duomo zelf. Daarna naar het museum (inbegrepen in ons ticket) en ook dat was de moeite. Een modern opgezet museum met voldoende ruimte om alle 3 de verdiepingen goed te bekijken. de bronzen 'poorten van het paradijs' van het Battistero kan je daar ook bewonderen. Al heb je niks met kerken, het vakmanschap is buitengewoon mooi. Iedere kunstliefhebber kan hier zijn hartje ophalen.Daarna even langs Palazzo Vecchio. Ticketjes kopen en dit overdadig versierde palazzo bezoeken. ook weer prachtig ambachtswerk. Het torentje hebben we niet beklommen. die tickets waren trouwens uitverkocht. Het is trouwens te warm om zo'n inspanning te doen. Even een tussenstop voor een drankje en een Granita Limone (geschaafd ijs met citroensiroop) en dan nog even richting Palazzo Pitti waar we al tickets wilden kopen voor morgen maar we waren eraan voor de moeite. Het palazzo is op maandag dicht. Morgen na het ontbijt gaan we daar op tijd naartoe (als het nog niet snikheet is) om dat te bezoeken én ook de Boboli tuinen. Daar kijk ik echt wel naar uit. Op de terugweg nog even een terrasje voor een Latte Macchiato (ook deca weer) en voor Papsie een stuk cheese cake met bosvruchtensaus. Het was nodig om onze voetjes even rust te gunnen. Nu even afkoelen in de airco van ons hotel en vanavond nog ergens een hapje gaan eten in de buurt.Morgen wordt onze laatste volledige dag in Firenze en daar gaan we ook nog volop van genieten.Hopelijk is in België ook nog alles in orde met jullie

Verslag Dag 16Hier zijn we weer. Nog 1 keertje vanuit het mooie, warme Firenze.Vanochtend vroeg opgestaan voor een ontbijt in het hotel. Daarna klaarmaken voor de wandeling naar Palazzo Pitti en de Giardino Di Boboli.De temperatuur begon al flink te stijgen dus waren we blij met de keuze om vroeg daar naartoe te gaan.Daar aangekomen eerst de tickets gekocht en dan als eerste de tuinen in voor het té heet werd.Eigenlijk best wel een teleurstellend bezoek. Wat eens prachtige tuinen moeten zijn geweest was nu vooral 1 grote bouwwerf. Veel delen waren afgezet omwille van restauraties. Vooral de mooiste stukken helaas. Daarnaast liet ook het onderhoud flink te wensen over. Zoveel onkruid, een overwoekerde wijngaard,... Alsof al het geld naar de restauraties gaat en niet naar tuiniers om het deel dat je wel kan bezichtigen in orde te houden. Jammer van het geld helaas.Eerst maar even rusten (de tuinen bezoeken is ook weer pittig want vele steile hellingen) en iets drinken. Vervolgens het Palazzo Pitti bezocht. Heel rijkelijk versierde kamers weer en vele kunstwerken van onder andere Rubens, Van Dijck, Titiaan, Botticelli,... Normaal ben ik niet echt chauvinistisch maar ik moet zeggen dat onze oude meesters er toch met kop en schouders bovenuit staken qua kwaliteit en aandacht voor detail.Gelukkig zijn onze benen ondertussen goed getraind want je moet er wel wat voor over hebben als je alles wilt zien. Héél veel trappen op en nadien uiteraard ook weer naar beneden.Dat bezoek was zijn geld wel waard als je van kunst houdt.Nadien maar weer de terugweg aanvatten in de hitte. En ja, je een weg banen door al die vervelende groepen toeristen. Van de losse mensen heb je geen last maar die groepen kijken naar niks en palmen zomaar half de straat in als dat hun zo goed uitkomt. Toch maar even lekker binnen op onze frisse hotelkamer want het heetst van de dag is niet bepaald een temperatuur om buiten te komen (32 graden in de schaduw).Straks nog ergens een hapje eten en waarschijnlijk in een klein restaurantje vlakbij dat Bart van Triptailor ons heeft aangeraden.Morgen nog eens vroeg ontbijten, valiezen mee en verder reizen naar Venetië. Spannend wel weer omdat daar veel met de waterbus moet. Hopelijk krijgen we het systeem snel onder de knie.Dikke knuffel en ciao a tutti..