Dag 11-12-13

Donderdag 11 juni - Vrijdag 12 juni - Zaderdag 13 juni

,…

Hier komt ons verslag….

Verslag dag 11
Oh wat zijn we de dag goed gestart. Uitslapen tot 9.30 uur en enkel de vogeltjes horen. vannacht zelfs de airco niet nodig gehad want lekker fris binnen.Daarna lekker ontbijten met overheerlijke spulletjes van jullie pakket en dan ons klaarmaken voor een wandelingetje naar het dorpje.We wilden graag wat inkopen doen en omdat we gisteren al wisten waar de bakker en de kleine supermarkt was, duurde dat echt niet lang. We hadden ook een kortere weg gevonden langs een steil en redelijk veilig paadje maar het was in ieder geval veiliger dan langs de enige grote baan hier. Daar is geen voetpad of fietspad naast en de auto's zouden in de bochten 10 of 30 km per uur moeten rijden maar daar houdt niemand zich aan.Het was al in een stralend zonnetje dat we eerst bij het restaurant Il Tino da Roberta om een tafeltje te boeken voor vanavond (volledig in het Italiaans) en we hadden het gevoel dat de man die er zat, niet echt wist wat te doen met de voucher. Daar gingen we Giulia even oor contacteren of alles wel ok was.Bij de bakker aangekomen en we voelden al aan dat het vandaag weer heel warm zou worden. De winkels zijn ook maar open tot 13.00 uur (ook niet 's avonds) dus wisten we dat we op tijd moesten zijn. Bij de artisanale bakker een wit broodje (soort kruising tussen houthakkersbrood van korst en zoutarm) en een halve wit soort stokbrood gekocht (meer was er al niet meer want daar moet ge véél vroeger uit uw bed).Op naar de supermarkt dus voor wat extra gerief want het hartig beleg was bijna op en we gingen toch ook koken hier... Pasta, tomatensaus, Grana Padano kaas, Prosciutto crudo (rauwe ham), een bol Fior de Latte (Mozzarella), wat chocolade en confituurkes en wat schelletjes jonge kaas en weer op weg naar de Via Del Monte (Bergstraat dus) en je raadt het al, weer redelijk steil.In het appartement alles snel in de koelkast en dan weer rust. Tot we een klein hongerke kregen. De appeltaart werd boven gehaald en we kwamen voor een verrassing te staan. Het was helemaal geen appeltaart (al zag ze er wel zo uit) maar een gebakken kaastaart met crumble bovenop en ze was écht superlekker. Ze kennen hier hun vak wel qua zoetigheden. Een lekker tasje thee en dan... weer rust. Buiten op ons terrasje of binnen op de zetel als de temperatuur omhoog ging. Een dutje omdat het kan, een puzzelboekje met nog een tasje thee. Wat online opzoeken voor de volgende dagen... Puur genieten. Nu ons klaarmaken om om 19.30 uur te gaan smullen van een echt Toscaans diner. Voor zover we op foto's konden zien, gaan we niks te kort komen. Hoe het dinertje verloopt, hoort ge nog wel. Tot snelTerug van het dinertje en oh wat was dat lekker. Op z'n Italiaans natuurlijk met een primo, secundo en een dolce oftewel een voorgerecht, hoofdgerecht en een dessert. Papsie had als voorgerecht ravioli (grote!) gevuld met ricotta en spinazie en een heel bechamelsaus op basis van ricotta. Voor mij een gewone penne pomodori (penne met kruidige tomatensaus). Allebei superlekker en al redelijk vullend. Als hoofdgerecht nam papsie de biefstuk. Hij wilde eerst de fijne sneetjes kalfsvlees maar dat was er niet. Daarna wilde hij de scampi's maar helaas ook niet. dus die biefstuk maar. Die was heel mals en krijg je geserveerd met een stukje limoen. That's it. Hij was perfect gegaard maar véél te zout. Het zout dat ze hier niet in hun brood stoppen, stoppen ze blijkbaar in al de rest.Ik had gekozen voor de gefrituurde kleine octopusjes en grote garnalen met als bijgerecht gegrilde groenten. Amai, die octopus,... zo lekker! Ook die reuzegarnalen waren om duimen en vingers bij af te likken. Papsie heeft een glaasje lekkere witte huiswijn gekozen en ik een fles bruiswater.Dan moest het dessert nog komen. Onze keuze viel allebei op de panna cotta. Voor papsie met caramel en voor mij met aardbeiensaus. Superzacht en overheerlijk! Die van paspie was nog niet volledig opgesteven maar de smaak was super. Na de vraag naar de rekening, werd ons verteld dat alles al betaald was! We waren ervan overtuigd dat we nog moesten bijleggen. Dikke dikke merci allemaal!!! We hebben dan maar een fooi achtergelaten en wandelden met een goed gevuld buikje terug. Op die avondlijke wandeling werden we nog getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Nu ons eten laten zakken en dan ons bedje in. Wie weet tot hoe laat we morgen uitslapen maar... het kan dus waarom niet. Tot snel

Vrijdag 12 juni

Hallo allemaal,Weer een berichtje bij op ons blog. Vannacht niet zo goed geslapen. Ik had wat last van mijn voetje en Papsie had slecht gedroomd. Kan gebeuren natuurlijk.Lekker ontbeten en dan richting het dorpje langs het steile weggetje om even langs de groenteboer te gaan voor wat groenten voor in de pastasaus voor vanavond (en morgen). Een paar heerlijke trostomaten, een ui en een paar kleine courgettes was al wat we nodig hadden. Toch nog eens even naar de apotheek ook. We kunnen het precies niet laten. Dit keer voor iets tegen de muggenbeten. Ook al hadden we ons ingespoten tegen die rotbeestjes, toch zijn we gestoken. Papsie veel meer dan ik en hij had er echt last van. Een crème met Aloë Vera gekocht want dat zou de irritatie verlichten.Dan weer rustig berg op en af gewandeld tot aan ons huisje. Het was ondertussen al middag en lekker warm ook dus toch maar even de airco op en rust. Ik met mijn voetje omhoog en wat ijs erop. Dat doet toch veel meer dan gewoon rust. In de namiddag ging ik wat buiten in mijn Denksport boekje verder onder de parasol maar voor Papsie was dat toch nog te warm. Na een uurtje ook voor mij te warm en binnen afkoelen en wat zag ik daar... Papsie was al aan het koken begonnen om een lekkere pastasaus met veel groentjes te maken (geen vleesje deze keer dus goed bezig hé Ine). Oh, wat kwamen er al heerlijke geuren mijn neusje tegemoet. Ik kon ondertussen weer mijn voetje wat rust gunnen en koelen. Hoewel ik geen pijn heb, zwelt die nog wel op na een wandeling (hoe kort ook) dus voorkomen dat het erger wordt is nu belangrijk.Rond kwart na 3 zijn we dan rustig de wijnboer (onze gastvrouw en haar grote familie) gewandeld met weer prachtige vergezichten. Daar aangekomen een kleine uitleg over de soorten die zij maken en hoe ze gemaakt worden. Altijd interessant natuurlijk. Daarna tijd om te proeven. Papsie de wijn want ik mag dat niet testen helaas, voor mij de olijfolie die ze ook nog produceren. Heel verbaasd hoe lekker die is! Amai nog niet! We waren met ons gatje in de olijfolie (in plaats van boter) gevallen. Heerlijk gewoon. Omdat we alles met de trein doen, kunnen we spijtig genoeg geen flessen meenemen. Superjammer dus. Als ge ooit met de auto in Toscane bent, moet ge maar eens langsrijden en een paar fleskes kopen bij deze supervriendelijke familie.Nadien terug wandelen om weer wat te rusten. Deze keer was het buiten goed te doen en genoten we volop van de rust. Nu pas beseffen we hoeveel lawaai we horen van op straat in Turnhout. Een paar uurtjes verder en onze buikjes begonnen te knorren. Tijd dus om te smullen van de overheerlijke pasta met groentesaus en VERSE Grana Padano (heel anders dan de verpakte kaas bij ons in België).Afwas doen, beetje opruimen en nu weer rust. Het dolce far niente (lekker niksen) hebben we al goed onder de knie.Morgen onze allerlaatste volledige dag in het zalig rustige Terriciola. Waarschijnlijk nog een korte wandeling naar het dorp en voor de rest rusten wnat de volgende week wordt weer iets pittiger met Firenze en Venetië op het programma. Wordt vervolgd.

Zaterdag 13 juni

Verslag Dag 13Hallo allemaal, hier zijn we weer met een berichtje. Wat hebben we vandaag allemaal gedaan (of net niet).Opgestaan om 10.00 uur, jullie lezen het goed TIEN UUR! Dat komt door de grote stilte hier denken we.Daarna rustig ontbijten en de nodige was en plas. Wat te doen op onze laatste rustige dag in Terriciola Toscane? Ah ja, een wandelingetje naar de vuilbakken in het dorp. Hier is er dus geen huisvuilophaling aan huis maar staan er sorteercontainers ergens in een straat in het dorp. Gelukkig hadden we die de vorige dagen al opgemerkt dus moesten we niet meer zoeken. Op pad dus met wat plastiek, karton, glas en restafval over het steile paadje naar boven, dan een steile weg naar beneden en alles netjes gesorteerd. Toch nog een laatste keer door het dorp gewandeld ook, het kerkje even binnen, een panoramisch paadje gevolgd achter de kerk en dan maar terug naar het huisje want de temperatuur liep al serieus op. Eerst maar wat drinken uiteraard, beetje rusten (nu kan het nog want de volgende week wordt het weer veel wandelen), voetje extra aandacht gegeven met een ijspak en buiten op ons terrasje genieten onder de parasol.Wat ons wel opvalt, is dat het hier boven op de heuvel (of berg) serieus waait altijd. Vooral tegen de avond trekt de wind echt aan. Heerlijk!De valiezen weer zo goed als ingepakt want morgen om 10 uur staat onze chauffeur aan het huisje om ons naar Pontedera te voeren om van daaruit de trein te nemen naar Firenze. We kennen dat al maar het is ondertussen al enkele jaren geleden dat we er waren dus gaan we nu andere dingen bekijken.Deze avond nog genieten van de rest van de pasta om op tijd te gaan slapen. Hopelijk is het morgen weer een dag zonder zorgen maar als dat niet zo zou zijn, zijn we erop voorbereid.Ciao a tutti e a domani (Dag iedereen en tot morgen)