Vrijdag 5 juni
Ontbijt in jullie B&B.Check-out uit jullie kamer, bagage blijft nog even aan de receptie.In de voormiddag bezoeken jullie de archeologische site van Herculaneum (Ercolano).
In de namiddag reizen jullie per Circumvesuviana naar Sorrento.Check-in in jullie appartement
(met wasmachine) voor 4 nachten.Dreamer’s House, https://en.planetofhotels.com/italy/sorrento/dreamers-house-sorrento
Hier komt ons verslag….
Verslag Dag 5Een nieuwe dag, een nieuw verslag. Het begon allemaal goed. Op tijd opstaan, op tijd ontbijten, en omdat we gisteren besloten hadden al vroeger naar Sorrento af te reizen, op tijd de Circumvesuvianatrein naar Sorrento,... of toch niet.Normaal om 9.30 uur de rechtstreekse trein, die kwam niet. Weer problemen dus. De volgende trein... kwam ook niet. Iets later kwam de mededeling dat de eerste trein ergens in panne stond en omdat die allemaal over datzelfde spoor moeten (we denken dat ze hier geen wissels kennen), komen alle volgende treinen ook in het gedrang.Na veel wachten kwam er dan toch de mededeling dat er een stoptrein (met ook weer een overstap) in aantocht was. Dus toch maar die trein genomen naar Torre Annunziate Oplonti. Daar uitstappen, aansluiting uitpluizen en naar het juiste platform en … je raadt het nooit... Weer wachten. Jawel, ons geduld wordt hier danig op de proef gesteld maar als volleerde reizigers, zijn we dat al gewoon. Daar weer heel vriendelijke wachtende mensen die mekaar uit de nood hielpen. Gelukkig maar. Er kwam een trein aan en we dachten dat het wel in orde zou komen maar wederom nee hoor. Die trein was zo overvol dat ze met veel geduw de mensen moesten binnenduwen om de deuren te sluiten. Wij met onze valiezen konden er echt niet meer bij. De vriendelijke treinbestuurder werd op enkele mensen kwaad omdat ze toch nog probeerden maar wij kregen een glimlach omdat we het respect hadden om te wachten. Weer zo'n kwartier later konden we - helaas als sardientjes - toch op de volgende mee. Extra stress dus met onze bagage maar het lukte. Gelukkig stapten er in Pompeï veel mensen af en konden we zitten.Ondertussen weer wat kennissen gemaakt. Een Italiaan die goed Frans sprak ( had enkele jaren in Frankrijk gewerkt ), een koppel Zuid Afrikanen die ook onze richting uitgingen, een paar Italiaanse dames waarvan 1 van Brazilië was, 1 van Napoli zelf en een ander schattig Nonnatje (grootmoeder). Daar kregen e een andere kijk van op medereizigers en wie wel of niet te vertrouwen nadat we het verhaal van de diefstal hadden gedaan. Heel dankbaar om deze raad uiteraard.En ja hoor, na een rit die weer ietsiepietsie langer duurde (niet dus) waren we om 12.10 uur in Sorrento en wat een verademing. Zo mooi, rustig, vriendelijk,... al wat we eigenlijk zochten op onze reis.Eerst maar een terrasje doen want nog te vroeg om in te checken. Vittorio van het appartement verwittigd dat we al gearriveerd waren en hij ging navragen bij de poetsdienst of we vroeger mochten inchecken en Yeeha, een uur vroeger dan normaal mochten we in ons zeer ruim, proper en veilig appartement. Na wat uitleg, een beetje opfrissen en beetje uitpakken de stad ingetrokken. Zalig! Rondstruinen , bekijken waar we zouden gaan eten, waar een goede supermarkt is,... Alles gevonden, de zee gezien (prachtige vergezichten) en dan … sla ik mijn voet serieus om en dat doet geen deugd natuurlijk. Efkes bekomen, toch verder wandelen en beginnen kijken waar er apotheken zijn. Die zijn er met de vleet gelukkig. Mijn voet deed dan wel bijna geen pijn meer maar opzwellen deed die wel. Een terrasje voor wat rust drong zich op en met wat ijsblokjes die enkel gekoeld. Dat deed deugd uiteraard. Nadien even wat boodschappen doen in een zwaar beveiligde supermarkt. Bij de ingang twee veiligheidsagenten en je tassen die je bij had, werden in een andere zak gestopt mét een slot. Pas na het afrekenen aan de kassa, wordt die geopend door de kassierster en geef je de beveiligingszak terug aan de veiligheidsagent.Dan op zoek naar het beste restaurantje AZZ! dat ervoor bekend staat ene geweldig familiebedrijf te zijn waar enkel echte Italiaanse en dagverse gerechten worden geserveerd.Een superlekkere Tagliatelle Bolognese en Melanzana alla Parmigiana later voldaan terug naar ons appartement.Toch nog even bij een apotheek gestopt voor een steunkous voor mijn enkel want serieus dik nu (maar geen pijn gelukkig).Nu voetjes omhoog, een lekker taske koffie, een wasmachientje opzetten en verder Dolce Far Niente (lekker niksen). Tot morgen allemaal.

