Dag 4

Donderdag 4 juni

Ontbijt in jullie B&B.Met de Circumvesuviana-spoorlijn naar Torre Annunziata (10 minuten).
Aansluiten bij een excursie richting de top van de Vesuvius.In de namiddag terug naar Ercolano en jullie logies.
Derde en laatste overnachting.
Verslag Dag 4Een minder goede nacht gehad want dat koppeke begon nog te malen of we niks vergeten waren te regelen. Op tijd wakker dus en wij naar het ontbijtrestaurantje om de hoek. Wat bleek... het was gesloten en ze waren aan het poetsen. Gelukkig liep er iemand rond van de bediening die ons - na een telefoontje- toch binnenriep en ons kon verder helpen. Helaas deze keer geen Cornetto (croissant dus voor de aandachtige lezer) maar als vervanging wel een typisch Napolitaans gebakje. Lekker maar een vreemde smaak. Ik denk dat er een essence van bloemen in zat. het smaakte in ieder geval.Ondertussen hadden we ook contact met onze Toon die via de gemeente papieren had weten te regelen die Werner moest ondertekenen en zowel digitaal als met de post moest opsturen. Dan konden ze in België aan de slaggaan om zo snel mogelijk een rijbewijs te regelen wan de huurauto in Toscane was geboekt op Werner zijn naam. Super goed gevoel dat we ook langs die weg een mogelijke oplossing zagen. Nadien naar de B&B om klaar te maken voor het bezoek naar de Vesuvio. Spannend! Hier hadden we enorm naar uitgekeken. Eerst met een excursiebus tot ergens halverwege de Vesuvio. Indrukwekkend hoe goed onze chauffeur was. Heel veel smalle kronkelwegen waar bussen mekaar amper konden kruisen maar het lukte hem wel.We kregen 2 uur in totaal dus toch naar boven en naar beneden en tijd om foto's te trekken. Nu denkt ge dat dat veel is, maar niets is minder waar. De steile tocht is een echte kuitenbijter maar wat was het de moeite waard!!! Prachtig en ook angstaanjagend tegelijk als ge nadenkt over waar ge staat op dat moment. de foto's zult ge hopelijk kunnen zien. De tocht naar boven was pittig maar aan een gestaag tempo vorderden we goed. Soms was het goed te doen met een fris briesje, soms zaten we in een mistbank maar geregeld brak de zon door ook. Een prachtig schouwspel als de mist de caldera (krater dus) inwervelde, alles even aan het zicht onttrok om dan heel plots weer te verdwijnen. Echt enorm onder de indruk bereikten we de top. Gelukkig dat we er waren maar wel met het besef dat we op tijd beneden moesten zijn dus hop met de beentjes naar beneden. Heel voorzichtig want door piepkleine puimsteentjes schuift dat enorm. Ik ben 1 keer onderuit gegaan op mijn bips maar geen schade, alleen een bestofte broek. Veilig beneden geraakt en op 10 minuten overschot. Wat een geluk dat we niet bij de verschillende souvenirstalletjes gestopt zijn want dan was de bus weggeweest zonder ons.Dus ja, terug de bus op voor de 30 minuten durende kronkelrit terug.En dan weer op zoek om de papieren die onze Toon zo lief had geregeld, te tekenen en dan eerst digitaal door te sturen. Omdat het ook met de post MOEST, gingen we op zoek naar waar dat kon. Vele Italiaanse helpende mensen later (waar we super dankbaar voor zijn), vonden we een soort kopiecenter waar de papieren afgedrukt konden worden. Dan tekenen en kopiëren en dankzij de hulp van de shopmanager op zoek naar een post die in de namiddag open was. Daar naartoe wandelen. Dan daar te horen krijgen dat de nationale post dat niet kan regelen (alles is bijna geprivatiseerd hier) dus moesten we een Post Expres punt zoeken maar ook nog in een Tabaccheria op zoek naar een envelop want zelfs daar kon de nationale post niet mee helpen.Nadeel was dat het al na 13.00 uur was en die pas om 16.00 open ging. Tja, we hadden nog niets gegeten dus daar een klein hoekrestaurantje in. Een lekkere salade met heerlijke kerstomaatjes en mozzarella of een broodje kaas en hesp smaakte enorm goed. Ook hier weer supervriendelijk moeten we zeggen. Omdat er nog wat tijd was ook een dessertje natuurlijk. Een baba (met veel rum en citroensiroop) en een cheesecake nog naar binnen gewerkt om de tijd te doden. Er zijn erger dingen.Daarna naar de tabaccheria voor de envelop, naar de Post Express voor de verzending en dan een winkeltje zoeken voor wat eten voor vanavond. in een patisserie wat lekkers gevonden en iets verderop ook wat vers fruit en daar gaan we van genieten seffens.Morgen vertrekken we uit Ercolano en reizen we (hopelijk zonder problemen) naar Sorrento voor een paar daagjes rust op een appartementje met wasmachine. Hoognodig want de liters zweet zitten wel in onze kleren nu. Morgen meer. Slaapwel zzzzz….