Dag 3

Ontbijt in jullie B&B.
Met de Circumvesuviana-spoorlijn bereiken jullie op een kwartiertje Pompeï.Bezoek aan het archeologisch park, dit zal het leeuwendeel van de dag in beslag nemen.
Vervolgens terug naar Ercolano en jullie logies.Tweede overnachting

Verslag Dag 3Waar zitten we nu ook alweer? Ah ja, eerste volle dag Ercolano. Opstaan en gaan ontbijten. Jawel, je leest het goed, GAAN ontbijten. We kregen bij het inchecken te horen dat het ontbijt in een restaurantje om de hoek was. Wij dus daarheen en wie grote honger heeft of graag veel keuze is eraan voor de moeite. De keuze was een croissant ( wel een grote ) of een gevulde croissant met pudding en kriekjes ( ook een grote ). Ons Nel zou haar hartje hier wel ophalen want hier ontbijten ze bijna altijd met een croissant (of Cornetto in het Italiaans) en een cappuccino. gelukkig ook deca dus kon ik ook volop genieten. En OMG wat een superlekkere croissant en heerlijke koffie. Daarna even terug naar de B&B om ons gerief te halen om de oude stad Pompeï te bezoeken. Met de Circumvesuviana naar Torre Annunziata en 1 overstap later naar Pompeï. Dan dat immens grote eeuwenoude park verkennen op ons duizendste gemakske. Het was mooi weer en gelukkig ook af en toe bewolkt. Wat is dat toch indrukwekkend. Helaas zijn de mooiste foto's er niet bij maar dat verhaal lees je verder wel.We hebben zo'n 3-4 uur rondgewandeld, gekeken, verrast geweest door wat we zagen maar omdat we een Express ticket hadden, konden we de supergrote rijkversierde villa's niet bekijken. Niet erg hoor, we hebben zoveel moois gezien... prachtige mozaïeken (daar kan het vloerke in de gang van de Merodelei nog wat van leren), mooie zuilen, gebouwen, tempels, en prachtige fresco's.Na een paar uur volop genieten - het werd ook steeds warmer - besloten we terug op die Circumvesuviana te stappen maar daar maakten we een fout helaas. We zaten op de directe trein richting Napoli en niet de stoptrein voor onze halte Ercolano Scavi. De directe trein zat overvol. Sardientjes in een blik hebben meer ruimte. Dus geen keuze en mee tot Napoli om dan terug te rijden met een stoptrein tot onze halte. Bij het uitstappen liep het mis helaas. We waren zo voorzichtig geweest maar in het gedrum en op minder dan 2 seconden werd de GSM van Werner gestolen. In het hoesje zat ook zijn Visakaart, zijn identiteitskaart en zijn rijbewijs. Even toch grote paniek. Nog terug gelopen naar waar we uitstapten ( 20 meter ongeveer ) maar niks meer uiteraard. Een paar locals wilden helpen maar konden helaas ook niets doen. Wel superlief uiteraard.Dan in survival modus gegaan en direct de Visakaart laten blokkeren. Dan vanop afstand ook de GSM geblokkeerd. dat was het belangrijkste. Ook Bart van Triptailor gebeld die meteen aan de slag ging. De trap naar buiten en daar stonden gelukkig 4 agenten aan een koffiebar te kletsen. Direct in mijn slechte maar blijkbaar net voldoende Italiaans om hulp gevraagd. Helaas spreekt zo goed als niemand Engels maar met wat hulp gaf 1 agent op mijn GSM het adres in van de Polizia Municipale (staatspolitie). Dat betekende weer een ander soort trein nemen en uitzoeken waar we moesten zijn. Elke keer we weer agenten zagen, vroegen we om hulp om verder te geraken en jawel, iedereen super vriendelijk. Zowel de staatspolitie als de carabinieri. Uiteindelijk gevonden waar we moesten zijn en dan wachten in de wachtzaal tot ze je kwamen halen. En dat wachten werd lang wachten, heel lang wachten. Er was maar 1 agent om te helpen en er waren nog wachtenden voor ons. Maar we hadden geduld (moest wel natuurlijk). Op een gegeven moment stapte iemand van de wachtenden over een lijn en hemeltjelief, wat werd die door de agent uitgescholden. Ondertussen gebeld met onze Toon die ook meteen begon op te zoeken hoe hij ons kon helpen. Toen we wat later eindelijk aan de beurt kwamen, was diezelfde agent weer heel vriendelijk en super behulpzaam met het invullen van de papieren van aangifte. We hebben die broodnodig voor het vervolg van onze reis. Gelukkig hadden we wel een kopie van Werner zijn identiteitskaart bij. Helaas niet van zijn rijbewijs maar dat waren zorgen voor later.We waren er helaas nog niet. We moesten nog terug ook. Weer door dat verschrikkelijke station waar het gebeurd was en ja, ge wordt dan bijna paranoïde. Ook daar weer supervriendelijke Italianen die ons hielpen deze keer de juiste Circumvesuvianatrein terug te nemen. Het was ondertussen al laat en we hadden nog niet gegeten (niet veel honger ook) dus recht naar onze B&B waar er gelukkig koekjes en chips voorhanden waren voor alle gasten. Dat was voor ons op dat moment genoeg. Koffie en thee konden we op onze kamer zetten en na een hoognodige douche ons bed in. Doodop maar blij dat het niet erger was. Morgen meer want die dag wordt heel speciaal. Het beklimmen van de Vesuvio...