Woensdag 10 juni
Ontbijt in jullie hotel en check-out uit de kamer.
De bagage kan nog even in het hotel blijven.In de voormiddag bezoek aan het Campo dei Miracoli (Scheve toren, Duomo, Battistero)
Ophalen bagage en per regionale trein naar de Luchthaven (10’)
Ophalen huurauto vanaf 12h30, klasse D (VW T-Cross of gelijkaardig), omnium verzekerd.Rit naar Lucca (30’) voor (late) lunch en bezoek.’s Avonds naar Chianni (70’).Logies in Le Vecchie Cantine, https://maps.app.goo.gl/Hymb766HWEdyPVRj9 (4 nachten).
Hier komt ons verslag….
Hallo allerliefste schattekes in België,Wat zijn we ontzettend dankbaar met zo'n lieve (schoon-)kinderen en kleinkinderen. We zien jullie zo graag!!!Wat vooraf ging:Vanochtend op tijd ons bed uit om te ontbijten en onze reis verder te zetten richting Terriciola.Stel je van het ontbijt weer niet te veel voor want een tas koffie of thee met een droge croissant (die ook nog een redelijk zwarte bovenkant had) en daar moesten we het mee doen. Och ja, we wisten op voorhand dat we niet veel moesten verwachten op die b&b in Pisa.Het pand was echt vlak achter het station dus na het ontbijt inpakken en wegwezen. We hadden gisteren al heel wat uitgepluisd en hadden besloten om met de regionale trein tot Pontedera te reizen en daar te zien of we een taxi konden regelen. In het ergste geval werd het een busreis van een dik uur ongeveer. Ook geen ramp maar met valiezen toch niet zo handig.Aangekomen in Pontedera kregen e een Whatsapp berichtje van de uitbaatster Giulia in Terriciola met e vraag om hoe laat we ongeveer zouden aankomen. Onze reisagent Bart had hen al verwittigd van het gewijzigde programma. Toen we vertelden dat we nog vervoer zochten naar hen toe, belden ze ons op met de vraag of ze konden helpen. Ja graag, héél graag zelfs. Er werd een privé chauffeur Maurizio gestuurd die ons aan het station kwam ophalen zo'n 20-30 minuutjes zou het duren. We zaten aan het staion in de schaduw met een drankje toen we de grijze Jeep Compass het plein op zagen draaien. Een 20 minuutjes later werden we door de trotse Toscaner aan Castelvecchio afgezet en verwelkomd door Giulia. Eerst inchecken, documenten in orde brengen en toen... WAT EEN VERRASSING!!! Onze liefste schatten in België hadden er voor een groot pakket lekker eten gezorgd zodat we vandaag alvast geen boodschappen moesten doen. Maar wat nog meer en wellicht de grootste verrassing was, was dat er een brief bijzat. Tja, het droog houden is dan niet meer mogelijk natuurlijk. Ik kreeg op dat moment de brief nog niet eens helemaal gelezen. Eerst maar eens naar onze logies met onze bagage (met de hulp van de auto van Maurizio). Eenmaal binnen begonnen de tranen te stromen, zo ontroerd en dankbaar... Onbeschrijflijk! Eindelijk ook de prachtige brief gelezen en het pakket eens goed bekeken. Brood, kaas, verschillende vleeswaren, confituurtjes, melk, yoghurt, dikke vleestomaten, nectarines, een bokaal ingemaakte groenten en een appeltaartje... zoveel lekkers maar dat was nog niet alles. Alsof dat nog niet genoeg was, lag er nog een brief extra in de mand. Bovenop alles kregen we ook nog eens een diner voor 2 in een plaatselijk restaurant! Zo ongelooflijk dankbaar dat ons dit gegund werd omwille van alle ellende... als ik nu nog wist hoe ik een hartje kon typen op deze oude laptop, dan stond deze blog daarvan vol. Ons hart en onze tranen schoten vol. Zo veel liefde vanuit België en we konden hen niet eens knuffelen... Maar dat gaat wel komen eens we samen op weekend zijn. FEESTJE bouwen, wees daar maar zeker van!Na toch wat gedroogde tranen en de nodige opfrisbeurt wandelden we dan maar naar het dorpje iets verderop Terriciola. Op woensdag is daar niet veel open (het is ook piepklein) maar nu weten we al waar de bakker, het plaatselijke café, de apotheek en een mini-supermarktje is. Ook een klein koffiehuisje dat wel open was even binnen gelopen want we hadden vanmiddag nog niks gegeten. Ah nee, al dat lekkers is voor vanavond. Een flesje citroenthee en een cola en ach ja, waarom niet, nog eens een croissant voor ieder ( 1 met Nutella voor Papsie en 1 met pistacchio crème voor mij: njamnjam) en we konden weer verder richting ons huisje weg van thuis.Een beetje rust drong zich op na de wandeling met wat hellingen (dat voetje mag dan wel beter zijn, Ok is die nog niet).Terwijl ik dit typ, kijk ik buiten over het Toscaanse landschap en hoor de vogeltjes fluiten. Veel anders hoor je hier niet en dat is een verwelkoming na de voorbije drukke plaatsen.Morgen gaan we proberen te reserveren voor ons diner (heel benieuwd natuurlijk), misschien ook naar de supermarkt een dorpje verder maar dat is alleen als we er geraken met het openbaar vervoer. Anders wordt alles hier in het dorp gekocht.Oh ja, we kregen van gastvrouw Giulia ook al een contact voor zondag om ons van hieruit naar Pontedera te brengen om van daaruit de rechtstreekse trein naar Firenze te nemen. Wat zijn ze hier lief en vriendelijk allemaal. Als je ooit in de buurt bent, kom dan zeker langs bij deze vriendelijke mensen met eigen wijngaard en olijfbomen.Het is nu bijna 6 uur 's avonds en we gaan nog even buiten op ons terrasje genieten. Dikke dikke zoenen en de dikste knuffels ooit volgen nog. We houden van jullie en mijn gemoed schiet terug vol dus is het tijd om te stoppen. Tot morgen.
Even een update nog. Daarstraks genoten van super veel lekkers. Brood met gedroogde ham, rauwe ham, superlekkere jonge kaas, aardbeienconfituur, paté in een potje (supervers en lekker) en iets waarvan we dachten dat het nog een andere confituur zou zijn was overheerlijke chutney van zoete rode paprika en overheerlijke ingemaakte groentekes in een vinaigrette. Dat was dus smullen. Nog wat tomaat en nectarinen erbij en ons buikje zat meer dan vol. De appeltaart, de yoghurtjes en de rest van vandaag zal iets voor morgen zijn. Weer iets om naar uit te kijken. Na een prachtige zonsondergang vanuit ons raam en een douche op zijn Italaans (kijk maar eens goed waar de douchekop hangt in de badkamer en je weet genoeg), genieten we nu van de rust hier op het Toscaanse platteland.

